Svenska Kvinnoförbundet har ny ordförande

06.09.2020 kl. 20:08
Svenska Kvinnoförbundet valde ny ordförande på årsmötet den 5 september.

På grund av coronapandemin hölls mötet som ett hybridmöte både på plats i Hotel Red & Green i Närpes och på distans. Av totalt 65 delegater deltog 43 på distans. Närvarande på plats var 22 delegater, förbundets tjänstepersoner, förbundets viceordförande, ordförande- och viceordförandekandidaterna, ett antal åhörare, talare och funktionärer.

Val av ordförande och tre vice ordförande

I den första röstningsomgången fick Ramieza Mahdi (Vasa kvinnoklubb) 19 röster, Pia Sundell (Sörnäs avdelning) 22 röster och Anita Westerholm (Karis-Pojo lokalavdelning) 24 röster. Spänningen över valutgången ökade betydligt minuterna före den andra och sista omröstningen, i vilken Pia Sundell och Anita Westerholm ställdes mot varandra. Det var slutligen Anita Westerholm (25 år) från Ekenäs som utgick med segern. Hon fick 40 av totalt 65 avlagda röster.

Anita Westerholm vill satsa på medlemsvård och medlemsrekrytering, stöda och lobba tillsammans med förtroendevalda i kommunerna och i rikspolitiken och tydligt kommunicera ut förbundets politik och budskap genom olika kanaler.

Till vice ordförande valdes Ramieza Mahdi (Vasa kvinnoklubb), Sari Somppi (Vasa kvinnoklubb) och Pia Sundell (Sörnäs lokalavdelning).

Ramieza Mahdi sade att vårens kriser har stärkt hennes vilja att kämpa mot rasism, diskriminering, segregering och sexism. – För mig är ingen kvinna fri, förrän alla kvinnor är fria. Hon tog också upp sjukskötarnas värdefulla arbetsinsats under coronakrisen – de är en bortglömd grupp, de klagar inte. Men de ska inte behöva offra sig.

Sari Somppi som till yrket är kriminolog lyfte frågor om jämställdhet i familjen och arbetslivet, men också trygghetsfrågor. Hon berörde ett aktuellt lagförslag beträffande barn som bevittnar våld i hemmet. Som brottsoffer skulle barnet ha rätt till en företrädare som skulle bevaka dess intressen i både förundersökningen och rättegången. Barnet skulle även ha rätt till skadestånd.

Den avgående ordföranden Anna Jungner-Nordgren avtackades på distans i Stockholm. Hon förlänades Alma Skog-medaljen i brons för betydande insatser inom Svenska Kvinnoförbundet.

(Fotograf: Jessica Lindholm)

Vasa Kvinnoklubb