Kvinnoklubben fick ny ordförande och styrelse – rapport från årsmötet 19.3.2021

23.03.2021 kl. 09:49
Med anledning av att vår förra ordförande Berit Öhman undanbett sig omval valde årsmötet Ramieza Mahdi till ny ordförande. Även styrelsens sammansättning genomgick förändringar. Vi välkomnar tre nya styrelsemedlemmar: Yvonne Grönlund, Caroline Sparf och Nathalie Wingren.

Medlemsavgiften förblir oförändrad 15 €/år. Ett förslag till nya stadgar godkändes för vidare distribution till Patent- och registerstyrelsen för granskning och registrering. I sig innehåller förslaget inga större förändringar. Det bakomliggande motivet har varit att uppdatera texten så att den bättre stämmer överens med Svenska Kvinnoförbundets modellstadgar och för att modernisera språket. Aderton medlemmar deltog i årsmötet som på grund av pandemiläget hölls via Zoom.

Efter årsmötet redogjorde Joakim Strand, riksdagsledamot och medlem i Kvinnoklubben, för aktuella storsatsningar i regionen, men framför allt betonade han att SFP fortfarande jobbar starkt för att få kandidatlistan i kommunalvalet fylld till den 4 maj, då listorna ska lämnas in till centralvalnämnden. I nuläget har partiet lyckats uppbåda 73 kandidater (av max. 82). I senaste kommunalval 2017 gick SFP rejält framåt i Vasa. Kampen om fulljourstatus för centralsjukhuset bidrog med all säkerhet till framgången.

Ramieza Mahdi efterlyste fler kvinnoförbundare i kandidatbuketten. Kvinnoförbundet och Kvinnoklubben kommer att stöda kandidaterna i kampanjen, som i år förs i allt större utsträckning på sociala medier. Förbundet har ställt upp 10 kommunalpolitiska mål.

1. Så skapar vi jämställda kommuner
2. Ekonomisk jämställdhet
3. Kommunen - en jämställd arbetsgivare
4. Jämställd småbarnspedagogik och utbildning
5. Jämställdhet i hälsa och vård
6. Jämställd idrott och fritid för alla
7. Våldsförebyggande arbete
8. Trivsel, tillgänglighet och trygghet i kommunen
9. Hållbar utveckling - klimatsmarta städer och kommuner
10. Jämställd integration i kommunerna

Vi tar gärna emot blogginlägg av kommunalvalskandidaterna för publicering på Kvinnoklubbens hemsida.

Vasa Kvinnoklubb