Välfärdsområdesval 23.1.2022 - välj bland dessa proffsiga kandidater

03.01.2022 kl. 10:57
Historiens första välfärdsområdesval ordnas den 23 januari och SFP har fyllt kandidatlistan för Österbottens välfärdsområde till sista plats.

Den offentliga hälsovården, sjukvården, socialvården och räddningsverksamheten kommer från och med 1.1.2023 att skötas av välfärdsområden, av vilka Österbotten bildar ett administrativt område.

I den nya social- och hälsovårdsmodellen inrättas 21 välfärdsområden i Finland. Helsingfors är den enda kommun som också i fortsättningen ansvarar för social- och hälsovården och räddningsväsendet och ingår inte i något av välfärdsområdena.

Välfärdsområdena kommer att besluta om:

• socialhandledning
  • mottagningstjänster
  • rådgivningar
  • sjukhus
  • tandvård
  • mentalvård
  • missbrukartjänster
  • barnskydd
  • funktionshinderservice
  • äldreboende
  • hemservice

Till det nya områdesfullmäktige för Österbotten väljs 59 ledamöter för fyra år framåt. Vissa av SFP:s kandidater har vårdbakgrund, vilket dock ingalunda är ett måste. Det finns många nyttiga kunskaper och färdigheter en kandidat kan hämta med sig från andra yrkesområden. Könsfördelningen i SFP:s kandidatbukett är till knapp fördel för kvinnorna: 51 procent är kvinnor och 49 procent män.

Vi rekommenderar varmt att du håller de här åtta kunniga och engagerade kandidaterna i minnet då du väljer kandidat. Alla är medlemmar i Vasa svenska kvinnoklubb.

Ahlnäs Anna-Lena (253), klinisk avancerad sjukskötarmaster
Högström Sandra (279), sjukskötare & högre yrkeshögskolestuderande
Mahdi Ramieza (291), sjukskötare / samhälls-och hälsokommunikatör
Salovaara-Kero Anne (304), direktör, närståendevårdare
Sirén-Aura Monica (306), admin. föreståndare
Somppi Sari (311), politices magister i utvecklingspsykologi, kriminolog, psykolog, regionchef vid Västra Finlands brottsofferjour
Strand Joakim (312), riksdagsledamot, Vasa stadsfullmäktigeordförande, jurist, ekonom
Strömsholm Eva-Maria (313), sjukskötare, klasslärare, politices magister med utvecklingspsykologi som huvudämne

Folktinget: Välfärdsområdesvalet – vad är det och varför berör det just dig?