Kvinnoförbundet starkt representerat på SFP:s partidag

Kvinnoförbundet deltog med en superdelegation på 32 delegater ...

Jungner-Nordgren: SFP:s ställningstagande för feminism

- För Kvinnoförbundet är feminism en självklar och samtidigt odramatisk term. Feminism handlar om jämställdhet, jämlikhet och mänskliga rättigheter – det är inte svårare än så, säger Jungner-Nordgren.

Kommunalvalet en seger för kvinnorna i Vasa

Kvinnorna gick starkt framåt på nationell nivå. 39 % av alla invalda är kvinnor, mer än någonsin tidigare. I landets tvåspråkiga kommuner är andelen kvinnor ännu högre, 42,5 %. Vasa utgör inget undantag, tvärtom. Andelen kvinnor i det nya Vasafullmäktige är 52,5 % (43,3 % i valet år 2012).

Dina liberalfeministiska alternativ

- i kommunalvalet 2017. Alla är medlemmar i Kvinnoklubben. Vill du försäkra dig om att du röstar på en kandidat som jobbar för jämställdhet ska du kolla de här kandidaterna.

Kommunalvalet 9.4.2017

Kommunalvalet kommer utan tvivel att ge en stark fingervisning om de politiska stämningar som för tillfället råder i landet. Enligt Statistikcentralen sjönk andelen invalda kvinnor i fullmäktigesamlingarna i senaste kommunalval (2012) för första gången sedan valet 1956! Kvinnornas andel av de invalda var bara 36,2 %. Trenden måste brytas! Visa färg och rösta!

Fulljoursjukhusstatus ett måste för Vasa centralsjukhus

Kämpaanda på Vasa torg den 8 oktober. Kvinnoklubben fanns representerad bland ett tiotusental andra i manifestationen på Vasa torg. Klart budskap: Vi vill ha en lösning med 12+1 centralsjukhus.

Den nya riksdagen efter riksdagsvalet 19.4.2015

SFP från regering till opposition

Öppet valcafé på kvinnodagen 8.3.2015 kl. 16.00

Vi önskar alla välkomna till Ritz café i Vasa, Kyrkoesplanaden 22 A, för att ta reda på hur våra riksdagsvalskandidater ser på jämställdhetsfrågor.

Det utlovade valcaféet 20.11.2014 skjuts upp till närmare riksdagsvalet våren 2015

I stället vill vi göra er uppmärksamma på ett angeläget seminarium, som Svenska Kvinnoförbundet i Korsholm anordnar måndagen den 24.11.14 kl. 18-21.

Nils Torvalds förnyade sitt SFP-mandat i Europaparlamentet 2014

Vi gratulerar SFP och Nils Torvalds till EU-mandatet.