Jämställd värnplikt – Har kvinnan något i armén att göra?

10.03.2023 kl. 11:04
Tidpunkt: Söndag 26.3.2023. Vi inleder med ett öppet event kl. 15.00 i Svenska folkskolans vänners lokal, Handelsesplanaden 23 B (gatuplanet) och fortsätter sedan med det stadgeenliga årsmötet kl. 16.30.

Välkommen med på ett öppet evenemang, där fokus läggs på det försämrade säkerhetsläget i Europa och frågan om det äntligen skulle vara skäl att gå in för en jämställd, könsneutral värnplikt och medborgartjänst i Finland. Svenska Kvinnoförbundets årsmöte har tagit ett modigt beslut i ärendet i form av en proposition som kommer upp till behandling den 9–11 juni på SFP:s partidag  i Tammerfors.

Reservera i kalendern

söndagen den 26 mars kl. 15.00

Kom och diskutera för- och nackdelar och egna preferenser med en person som besitter handgriplig erfarenhet av fredsbevarande uppdrag. Vi talar här givetvis om

kommunikationskonsulten Elli Flén

från Monäs, kvinnan som med egna ord "ville rädda världen" och som följaktligen gjorde militärtjänstgöring och senare fortsatte tjänstgöra i fredsbevarande NATO-ledda krishanteringsstyrkor i Kosovo och Afghanistan. Hon har också arbetat som OSSE:s – Organisationen för säkerhet och samarbete – presschef i Kosovo.

Samtidigt kan du passa på att utbyta tankar med SFP:s riksdagsvalskandidater från Vasa.

Kvinnoklubben bjuder på kaffe och lite smått och gott.

Hoppas på god uppslutning. Fritt inträde.

Hjärtligt välkomna!

Tips: För den som inte råkade lyssna på Ellis sommarprat 28.7.2022 i Yle Vega, "Kunde jag ignorera afghanska Marwa som bad om hjälp för att rädda sina barn?", finns här en länk till podcasten på Yle Arenan.

Eventet ordnas i samarbete med Svenska Bildningsförbundet