SFP i Österbotten – resultat i riksdagsvalet 2023

12.04.2023 kl. 20:12
Partiet gick till val med totalt 111 kandidater i landets alla 12 valkretsar. Ordförande Anna-Maja Henriksson konstaterar om valresultatet: "SFP gjorde en avvärjningsseger i en mycket svår valrörelse. Detta är något vi ska vara stolta över."

Riksdagsvalet karaktäriserades på förhand som ett statsministerval, ett val mellan en mera högerinriktad politik, som inte tillåter statsskulden att fortsätta växa, och en vänsterorienterad politik, som har den nordiska välfärdsmodellen för ögonen. I denna konstellation gynnades inte de mindre partierna. Trots detta behåller SFP sina positioner med nio ledamöter i den nyvalda riksdagsförsamlingen. SFP fick ett väljarstöd i hela landet på 4,3 % (- 0,2 % jfr. med riksdagsvalet 2019).

I Österbotten, närmare bestämt i Vasa valkrets, ställde 16 SFP-kandidater upp, och även här fortsätter partiet med oförändrade fyra mandat.

De invalda är:
Anna-Maja Henriksson, röstetal 12657 (röstmagnet med nästflest röster i Österbotten)
Joakim Strand, röstetal 7079
Anders Norrback, röstetal 5927
Mikko Ollikainen, röstetal 5397

(Christoffer Ingo, suppleant, röstetal 4802)

SFP förlorade ställningen som största parti i Österbotten till Sannfinländarna. Vi saknade tydligen frågor som fick väljarna att röra på sig på samma sätt som för fyra år sedan. SFP erhöll i Österbotten 47596 röster, och stödet ligger nu på 19,3 % (- 1,8 %), jfr. Sannf 21,3 % (+ 4,2 %).