Hundra+ år av kvinnokraft

Vasa svenska kvinnoklubbs hundraårsjubileum uppmärksammades av lokalradion inför jubileumsveckoslutet 13-14.11.2020. Lyssna på radioklippet (ca 8 min) i länken.

Webbutställning: Vasa svenska kvinnoklubbs minnesbilder

Texten med många intressanta foton har sammanställts av Emma Kajander på Svenska centralarkivet i Helsingfors 13.11.2020.

Svenska Kvinnoförbundets hälsning till 100-åringen

Här förmedlad via Facebook Watch av vår egen förbundsordförande Anita Westerholm.

Vasabladet uppmärksammar Vasa svenska kvinnoklubbs jubileumsår

Artikeln publicerades i papperstidningen den 14 november 2020. "Berit Öhman, Camilla Berggren och Gun-Britt Lund sitter med den färdiga historiken över Vasa svenska kvinnoklubbs drygt hundraåriga historia." (Text och foto: Redaktör Anna Sourander/VBL)

Julmässan måste inhiberas / Joulumessut perutaan

Det är beklagligt men sant! Vi är tyvärr tvungna att inhibera Kvinnornas julmässa 6.12. på grund av det förvärrade coronaläget i Österbotten. Ikävää, mutta totta! Meidän on valitettavasti peruttava Naisten joulumessut 6.12. Pohjanmaan pahentuneen koronatilanteen takia. (Foto: Eget arkiv)

100 år för lika värde - livestream 14.11.2020 kl. 13-15

Mycket av det som i dag uppfattas som en självklarhet var inte det för 100 år sedan. Ibland går det framåt och ibland går det bakåt - och hela tiden är det viktigt att vi alla knuffar åt samma håll för att se till att utvecklingen går i rätt riktning. Det är alltid någon som måste våga gå i bräschen för kvinnans rättigheter och drömmen om ett bättre samhälle.

Kvinnornas julmässa/Naisten joulumessut 2020

Info till försäljare - Myyjille tiedoksi (suomeksi ks. alempana)

Inom kort lämnar historiken tryckpressarna

Vasa svenska kvinnoklubb fyller jämna år i november. Det har nu förflutit otroliga 100 år sedan föreningen grundades år 1920.

Svenska Kvinnoförbundet har ny ordförande

Svenska Kvinnoförbundet valde ny ordförande på årsmötet den 5 september.

Artikel i Vasabladet 3.9.2020

Vasabon Ramieza Mahdi vill visa dottern att allt är möjligt – är redo att bli Kvinnoförbundets första invandrade ordförande. (Foto: VBL:s arkiv/Daniel Nissén)